Search This Blog

Tuesday 10 December 2013

Bakeri? Wow

Bila la aku boleh pergi belajar buat pastry ni ek. Aku dah la suka main tepung ni. Hehe. Aku buat kuih-muih ni pun sebab suka-suka je, bukannya nak makan sangat. Nanti kalau aku buat, korang habiskan ea?
 



Bakery yang paling dekat ada je kat sini. Best pulak aku tengok blog bakery ni. Semakin semangat aku nak belajar. Macam-macam betul dia offer belajar. Klik blog bzee bakery untuk tengok apa yang dia offer. Best kan? Terbukak segala pemikiran aku pasal pastry ni bila tengok jenis-jenis kuih yang dia ada. Nama pastry yang pelik-pelik pun ada (tak ada la pelik sangat, sebenarnya nama Perancis je).


 
 
 
Aku nak kek macam kat bawah ni masa birthday lah.. Hehe. Tu pun kalau mampu bayar untuk tempah. Kalau buat sendiri kan lagi best. Tak payah bayar dekat orang tu. Aduh, tapi masalahnya aku belum ada skill & pengetahuan buat kek :( Sedih kan? Ada jugak perempuan macam aku ni. Takpe la, belajar nanti  tahu jugak.
 
 

Tak sabar aku nak ada dapur sendiri dengan perkakas-perkakas dapur macam mixer, oven, toaster, pembuat aiskrim & macam-macam lagi. "Huh. Bila la nak ada rumah sendiri ni. " Kan senang nak buat sepah kat dapur sendiri. Kalau buat kat dapur mak, kang tak best pulak mak aku tengok. Ngee.. :D
 
 
Ruang dapur idaman aku lebih kurang macam ni la. Bersih, moden, berkilat.. Aku rasa ramai yang suka dapur yang macam ni kan? Bukan senang nak dapat apa yang kita nak. Kena la usaha lebih kalau nak benda yang baik & elok, betul tak?
 
 
 
Kita kena cuba ukur diri sendiri bila buat sesuatu, sama ada kita layak atau tak untuk capai impian kita. Bila rasa ada yang tak kena dengan diri kita, perkara penting sekali yang perlu kita buat, berubah. Yes, change yourself. Then, we'll be a better person for our future.
 
Berbalik pasal impian aku, aku nak belajar buat pastry. Dah expert sikit, aku akan bukak sebuah bakery aku sendiri. Nabi Muhammad SAW (Islam leader) kita kata, sembilan per 10 pintu rezeki kita datang daripada perniagaan. Sebab tu la kita tengok ramai orang yang berpoket atau berdompet berat tu ialah businessman.
 

 

 
 Nak kaya sangat, cuba la berniaga. Mana tau esok-esok 10 keturunan pun tak habis makan dengan duit korang. Pastinya, dalam berniaga kena jujur. Kalau tak, ranap la keturunan kita sebab makan duit haram. Huh. Dosa-dosa.
 
 

Apa-apa pun, semoga berjaya dalam hidup!

1 comment: